Bisiklet Fiyatları Uçtu: İlgi Artıyor, Fiyatlar Cepleri Zorluyor

Ankara YİBA Çarşısı bisiklet esnafından Mustafa Yücel, bisiklet piyasasının önce büyük bir ivme kazandığını ancak artan fiyatların özellikle öğrenciler ve gençler için bisiklet alımını zorlaştırdığını belirtiyor.
KUR ARTIŞI FİYATLARI DAHA DA YÜKSELTTİSon yıllarda döviz kurlarındaki hızlı yükseliş, bisiklet üretiminde kullanılan malzemelerin maliyetlerini doğrudan etkiledi. Kadro, jant, fren sistemleri ve vites grupları gibi birçok kritik bileşenin yurt dışından ithal edilmesi, fiyatları yukarı çeken en büyük faktörlerden biri oldu.
Yücel, bu durumu şöyle açıklıyor:”Bisikletin birçok parçası ithal. Dolar ve Euro kuru yükseldikçe, yurt dışından gelen parçaların fiyatları da artıyor. Yerli üretim olsa bile ithal malzeme kullanıldığı için fiyatlar sürekli yükselmeye devam ediyor. Önceden 2 bin ila 3 bin TL olan bisikletler şu anda 10 bin TL’ye kadar çıktı.”
Bu durum, özellikle ilk kez bisiklet alacak vatandaşların kararlarını etkiliyor. Lise öğrencisi Zeynep Çolak, bisiklet almak istediğini ancak fiyatların yüksek olması nedeniyle ertelediğini söylüyor:”Birkaç yıl önce arkadaşlarım rahatça bisiklet alabiliyordu. Şimdi ise almak neredeyse imkansız. Döviz kurları yüzünden fiyatlar her geçen gün daha da yükseliyor.”
TAKSİT OLMAYINCA ALIM GÜCÜ DAHA DA AZALIYORSon dönemde uygulanan ekonomik politikalar nedeniyle bisiklet ve motosiklet alımlarında kredi kartına taksit imkanı sınırlandırıldı. Taksit olanağının az olması, özellikle gençler ve düşük gelirli kesim için bisiklet almayı daha zor hale getiriyor.
Yücel, taksit sınırının satışları ciddi oranda azalttığını belirtiyor:”Eskiden insanlar kredi kartına taksitle bisiklet alabiliyordu. Şimdi peşin ödeme yapmaları gerekiyor. Kimse bir anda 5 bin, 10 bin TL gibi paraları çıkarıp bisiklet almak istemiyor. Eğer taksit imkanı tekrar gelse, bisiklet satışı yeniden hız kazanır.”
Vatandaşlar da bu durumdan şikayetçi. Bankacı Ahmet Kılıç, kredi kartına taksit sayısının sınırlı yapılmamasının bisiklet almayı zorlaştırdığını belirterek şu ifadeleri kullanıyor:”Eskiden kredi kartıyla bisiklet alabiliyor, taksitli ödeyebiliyorduk. Şimdi taksit sayısı çok az olduğu için ertelemek zorunda kaldım. Ulaşım için çok önemli ama şu an almak kolay değil.”
E-TİCARET ESNAFI ZORLUYOR: FİZİKSEL MAĞAZALAR MÜŞTERİ KAYBEDİYORSon yıllarda e-ticaretin hızla büyümesi, küçük esnaf için büyük bir sıkıntı haline geldi. Online alışveriş, müşterilere daha fazla seçenek, kapıya teslim kolaylığı ve bazen daha düşük fiyatlar sunarken, bu durum geleneksel mağazaların işlerini ciddi şekilde azalttı.
Yücel, internetten bisiklet satışlarının kendi mağazasını etkilediğini belirterek fiyat rekabeti ve müşteri kaybından yakınıyor: “İnsanlar artık mağazaya gelip bisiklete binerek denemek yerine internetten sipariş veriyor. Büyük e-ticaret siteleri bizden daha düşük fiyatlarla satış yapabiliyor çünkü toplu alım yaptıkları için maliyetleri düşüyor. Biz bu kadar düşük fiyat veremediğimiz için satışlarımız azaldı.”
Esnaf, alışveriş kültürünün değiştiğini, müşterilerin mağazada birebir hizmet almanın avantajlarını unuttuğunu ifade ederken, destekleyici politikalar olmadan küçük işletmelerin ayakta kalmasının zor olduğunu dile getiriyor.
BİSİKLET YOLLARI GELİŞİRSE KULLANIM ARTARBisikletlerin şehir içi ulaşımda daha fazla kullanılması gerektiğini vurgulayan Yücel, bisiklet yollarının eksikliğine de dikkat çekiyor:”Ankara’da bisiklet yolları yeterli değil. İnsanlar trafiğe çıkmaya çekiniyor. Eğer yollar yapılsa hem bisiklet hem de motosiklet satışları çok daha fazla artar.”
Bisiklet yollarının eksikliği, yalnızca satışları değil, şehir içindeki ulaşım kültürünü de etkiliyor. Çalışan bir kesimin bisikleti kullanmak istediğini ancak trafikte bisikletlilere saygı gösterilmediğini belirten vatandaşlardan Gökhan Demir, “Ankara gibi şehirlerde bisiklet kullanmak zor. Araç sürücüleri bisikletliyi trafikte görmek istemiyor. Güvenli yollar olmadığı için bisiklet almak istesem bile rahatça kullanamayacağımı düşünüyorum.” diyor.
BİSİKLET PİYASASI DARALIYOR MU?Artan fiyatlar ve lojistik sıkıntılar bisiklet piyasasını da olumsuz etkiliyor. Yücel, sipariş edilen bisikletlerin üretim sıkıntısı nedeniyle geç geldiğini, stokların istendiği gibi oluşturulamadığını belirterek, sektörün önemli bir çıkmaza girdiğini ifade ediyor:”Talep var ama üretim sorunları nedeniyle siparişlerimiz geç geliyor. Bazı markalar hiç teslim edilemiyor. Bisiklet almak isteyenler de yükselen fiyatlar nedeniyle erteleme yoluna gidiyor.”
GELECEK NE GÖSTERİYOR?Bisiklet sektörü, kur dalgalanmalarının dengelenmesi, taksit imkanının geri gelmesi ve şehir içi bisiklet yollarının gelişmesiyle yeniden ivme kazanabilir. Ancak şu anki ekonomik koşullar ve altyapı eksiklikleri nedeniyle Türkiye’de bisiklet kullanımının istenen seviyeye ulaşması zaman alacak gibi görünüyor.