“Müfredattan önce ihtiyaç analizi yapılmalıydı”

Millî Eğitim Bakanlığı (MEB), ilkokul, ortaokul ve lise öğrencilerine okutulacak zorunlu derslere ait yeni müfredatı, ‘Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli’ ismiyle askıya çıkardı. Yeni müfredat taslağı için öğretmenler ve akademisyenler internet sitesi üzerinden bir hafta süresince görüş bildirebilecek. Eğitim sendikaları ve sivil kuruluşlar ise MEB’in yeni müfredat ile ilgili görüş almadan hazırlanmış olmasına tepki gösterdi. Birleşik Kamu-İş Konfederasyonuna Bağlı Eğitim İş Sendikası Genel Başkanı Kadem Özbay, hem müfredata ilişkin hem de bakanlığın eğitim politikalarına ilişkin eleştirilerde bulundu.
Milli Eğitim Bakanlığının öncelikle geçmişin değerlendirildiği bir rapor hazırlaması gerektiğini belirten Özbay, “MEB öncelikle geçmişin değerlendirildiği, eğitimde yaşanan sorunların kaynağının ne olduğunu analiz eden bir rapor hazırlamalı. Çünkü AK Parti iktidarı döneminde 3 kez köklü değişiklik yapılırken 10larca kez de sistem içerisinde değişiklikler yapıldı. Öncelikli olarak neyi eksik bulduklarını değerlendiren bir rapor yani tabiri caizse bir ‘Z Raporu’ hazırlamalılar. Fakat ne bu rapor ne de ihtiyaç analizi ortada yok. Ayrıca bu müfredatın kimlerle yürütüldüğü ve eğitim alanındaki yeterlilikleri de belli değil. Eğitim bileşenlerini dahil etmediler. Hazırlanana müfredatı yürütecekleri öğretmenlerle ve müfredatın bilim ile ilişkisini sağlayacak üniversite kurumları ile bir işbirliği yok. Geçmişin hesabını vermeden sil baştan diyen bir anlayış ile çok da doğru bir yere varılması pek mümkün değil” dedi.
Müfredatın isminin de sorunlu olduğunu belirten Özbay, “Müfredatın hazırlanması kadar sorunlu bir kısmı da müfredatın ismi. ‘Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli’ müfredat ismi bir parti propagandasını anımsatıyor. Bildiğiniz gibi iktidar partisi ‘Türkiye Yüzyılı’ diyerek siyasi bir propaganda yürütüyor. Bu da çağrışımda bulunduğu için devletin değil de partinin müfredatı hissiyatı uyandırıyor. Ayrıca MEB bakanlığı ‘eğitim-öğretim’ ifadelerini kullanmak yerine kullandığı ‘maarif’ kelimesini kullanıyor. Bu anlamda da sorunlu” ifadelerini kullandı.
Amaçlar kısmının da sorunlar teşkil ettiğini söyleyen Özbay şöyle devam etti:
“Amaçlar kısmı da sorunlu. Çünkü amaçlar arasında cumhuriyet değerleri ve Türkiye Cumhuriyeti’nin Kurucusu ve Başöğretmen Gazi Mustafa Kemal Atatürk’ten hiç bahsedilmiyor. Lider Türkiye Cumhuriyeti diye bir tanım geçiyor. Yurttaş kelimesi gibi vurguların da yapılmadığını görüyoruz. Bu da çağın gerekliliklerine uygun bir müfredat olmadığını gösteriyor. Bakın OECD ülkeleri arasında eğitim alanında yapılan raporlarda ya sonuncuyuz ya da sonlardayız. Demek ki bir şeyleri yanlış yapıyoruz. Burada sorunu tespit edip çözüm önerilmesi gerekirken yaptım oldu anlayışı ile bir yere varmamız mümkün değil. Öncelikle eğitim sistemimiz daha çağdaş bir hale getirmeliyiz. Bilim ve sanatı kopararak eğitim yapılamaz. Eğitimin ve öğretimi dini referanslar ile değil bilim ve sanat ile uyumlu hale getirmezsek sorunlar da çözülemez. Ayrıca Türk insanı para gibidir içinde Atatürk yok ise gerçek değil demektir. Bu müfredatta da ne yazık ki Atatürk’ten ve cumhuriyet değerlerinden bir kelime bile yok.”