Modern Basında Görsel Gazetecilerin Etkinliği (1)

Modern basın mı yoksa postmodern basın mı diye mi başlasam bilemedim ama Dijital basının, medyanın giderek daha fazla önem kazandığı bir çağda, görsel gazetecilik haberlerin iletilmesinde en önemli unsurlardan biri haline geldi. Foto muhabirleri, kameramanlar veya multimedya gazetecileri olsun, görsel gazetecilerin rolü, sosyal medya, çevrimiçi yayınlar ve çoklu medya platformları tarafından yönlendirilen daha geniş bir görsel hikaye anlatımı alanına genişlemiştir.Dünya ve ülkemizde basın kuruluşlarının bu profesyonel insanları ne kadar etkili bir biçimde kullandığı, teknolojik altyapı, ekonomik kısıtlamalar ve değişen haber tüketim alışkanlıkları gibi faktörlere bağlı olarak büyük ölçüde değişmekte. Bununla birlikte, genel eğilim, hikayeleri güçlü, anlık ve etkileyici yollarla iletme yeteneği göz önünde bulundurulduğunda, görsel gazeteciliğe olan bağımlılığın arttığını göstermektedir.Görsel gazetecilik, görüntülerin ve videoların izleyicinin dikkatini metinden daha hızlı çekebileceği ve duyguları daha güçlü bir şekilde uyandırabileceği ilkesine dayanır. Hatta bu bir ihtimal değil bilimsel bir gerçektir. Çok fazla sorgulanması gereken bir nokta olarak basın, medya ortamının giderek daha parçalı hale geldiği, okuyucunun, izleyicilerin dikkatini çekmenin zorlaştığı bir dünyada, görseller genellikle ilk en önemli etkileşim noktasıdır. Araştırmalara göre, etkileyiciliği güçlü fotoğrafları, çizimler, grafikler veya video klipler içeren haberler, yalnızca metne dayanan haberlere kıyasla daha fazla tıklanma almakta ve dikkat çekmekte. Bu oransal olarak %60!a %40’ tır. Etkileyici görsel kullanılan haberler diğer haberlere göre %60 daha fazla fark edilir, dikkat çeker. Bu durum, sosyal medya platformları veya televizyon haberleri gibi her platformda da geçerlidir.Görsel gazetecileri etkin bir şekilde kullanan basın kuruluşları, bu dinamiği anlayarak içeriklerinin etkisini artırmak için yüksek kaliteli görüntülere, info grafiklere ve video haberciliğe yatırım yapar. AP, Reuters, Washington Post, The New York Times, BBC gibi önde gelen küresel kuruluşların, metin, görüntü ve videoyu birleştirerek daha bütünsel bir haber deneyimi sunan multimedya ekipleri vardır. Veri gazeteciliğinin yükselişi de karmaşık meseleleri daha erişilebilir hale getiren yenilikçi görsel sunum yöntemlerine öncülük etmiştir.Görsel gazeteciliğin önemi tartışılmazken, basın kuruluşlarının bu profesyonelleri ne kadar etkin kullandığı dünya genelinde eşit değildir. Daha zengin ülkelerde ve köklü basın kurumlarına sahip bölgelerde, görsel gazetecilere gerekli ekipman, eğitim ve kaynak desteği sağlanır. Bu durum, hem yurtiçinde hem de yurtdışında yüksek kaliteli, derinlemesine görsel haber kapsamlarına yol açar. Örneğin, savaş bölgelerinde veya doğal afetlerde, büyük basın kuruluşlarının görsel gazetecileri genellikle olayları anlık olarak fotoğraf ve videolar aracılığıyla dünyaya ilk bildirenlerdir ve bu olayların küresel anlatısını şekillendirirler.Ancak, özellikle basın özgürlüğünün kısıtlı olduğu veya ekonomik koşulların gazeteciliğe yapılan yatırımları sınırladığı birçok bölgede, görsel gazeteciler etkili bir şekilde kullanılmayabilir. Bazı gelişmekte olan ülkelerde, basın kuruluşları eski ekipmanlarla, görsel gazeteciler için yetersiz eğitimle ya da görsellerin kolayca paylaşılabileceği dijital platformlara sınırlı erişimle mücadele eder. Ayrıca, bazı ülkelerde otoriter hükümetler,görsel gazeteciliğin halkın görüşünü etkileme ve otoriteleri hesap vermeye zorlama gücünü fark ederek bu tür haberciliği kısıtlar. Bu da genellikle sansüre veya görsel gazetecilerin güvenliğine yönelik tehditlere yol açar.