Ezber değil yorum kazandırdı

Akademik, sosyal ve duygusal yönlerden güçlü bir hazırlık süreci geçiren öğrencilerin, bu yılki sınavda yalnızca bilgiyle değil; yorumlama, analiz etme ve disiplinler arası ilişki kurma becerileriyle öne çıktığı belirtildi.
Matematik: “Son iki yıla göre daha seçiciydi”
Matematik Bölüm Başkanı Selin Sever, soruların MEB kazanımlarına uygun olduğunu, sadece formülleri bilmenin değil, onları doğru yerde uygulayabilmenin başarı getirdiğini söyledi.
Genel olarak, sorular orta düzey zorluktadır. Sorular incelendiğinde çok adımlı düşünme becerisi gerektirmiştir. Ancak bazı sorular, görsel dikkat, işlem sırasını koruyarak çözüm yapma ve yorumlama becerileri açısından seçicilik taşıyordu. Bu sorular, düzenli tekrar yapan, konular arasında ilişki kurabilen ve problem çözme stratejilerine hâkim öğrencilerin avantaj sağlayabileceği niteliktedir.
Son iki yıla göre daha ayırt edici ve daha seçici soruların bulunduğu, bilgiyi ezberleyen değil; bilgiyi anlamlandıran ve uygulayabilen öğrencilerin başarılı olabileceği bir sınav oldu. Öğrencilerden beklenen, yalnızca formülü bilmek değil, bu formülleri nerede ve nasıl kullanacağını öngörebilmeleridir.
Türkçe: “Yeni nesil sorularla düşünme becerisi öne çıktı”
Türkçe Bölüm Başkanı Metin Kirazlı, sınavın sadece okuduğunu anlama düzeyinde kalmayıp, ilişkilendirme, grafik okuma ve mantık yürütme gibi becerileri ölçen çok yönlü sorularla şekillendiğini belirtti..
Özellikle sözel mantık, grafik yorumlama soruları; öğrencilerin bilgi düzeyinden çok anlama, analiz etme ve çözüm üretme kabiliyetini ölçtü. Sorular, klasik kalıplardan uzaklaşıp çok yönlü düşünmeyi zorunlu kılan bir yapıya büründü. Bu yıl dikkat çeken bir başka unsur ise dil bilgisi sorularında çeşitliliğin ve bağlam temelli ölçmenin artmış olmasıydı. LGS tarihinde ilk kez fiilde çatı sorusunun yer alması, bu alandaki kazanımların da artık daha işlevsel bir biçimde sınandığını gösteriyor. Anlatım bozukluğu, yazım ve noktalama soruları ise orta düzeyde zorlukla sınavda yer aldı. Sınavın genel zorluk seviyesi orta düzeydeydi. Ayırt edici sorular, özellikle dil bilgisi ve beceri temelli sorular arasından seçilmişti. Bu sorular, öğrencilerin sadece bilgilerini değil; bilgiyi yorumlama, metni çok yönlü analiz etme ve mantıksal çıkarımlar yapma becerilerini ölçtü.
Genel dağılıma bakıldığında, beceri temelli soruların oranı belirgin şekilde artmış, klasik bilgiye dayalı soruların oranı ise sistematik biçimde azalmıştır. Bu durum, sınavın artık öğrencinin ezberinden çok okuma stratejilerine, düşünsel esnekliğine ve yorum gücüne odaklandığını ortaya koyuyor. 2025 LGS Türkçe sınavı, yalnızca bilgiyi değil, bilgiyi anlamlandırma ve kullanma becerisini ölçen yapısıyla, yeni nesil bir sınav mimarisinin başarılı bir örneği olmuştur.
Fen Bilimleri: “Bilgiyi kullanarak yorumlama ön plandaydı”
Fen Bilimleri Bölüm Başkanı Duygu Reçber, sınavın dengeli konu dağılımına sahip olduğunu ve geçmiş sınavlara benzer nitelikte kazanım sorularından oluştuğunu söyledi. Öğrencilerin, uygulamalı bilgileri yorumlama becerilerini kullanmalarının beklendiğini ifade etti.
Sınavı genel olarak yorumladığımızda orta seviye düzeyinde bir sınav olarak değerlendirebiliriz. Kazanımlara hakim olan, düzenli tekrar yapan ve yorumlama kabiliyeti yüksek olan öğrencilerin kolaylıkla yapabilecekleri bir sınavdır.
Sosyal Bilgiler: “Kavramları sorgulayanlar avantajlıydı”
Sosyal Bilgiler Bölüm Başkanı Merve Karıksız, klasik ezber yaklaşımının yerine analiz ve değerlendirme odaklı bir sınav yapısının öne çıktığını aktardı. . 
Sorular analiz ve yorumlama gücüne dayalı olduğu için daha seçicidir. Ortalama düzeyde çalışan, ezbere dayalı öğrenen öğrenciler için daha zorlayıcıdır. Ancak iyi okuma alışkanlığı olan, kavramları uygulamalarla ilişkilendirebilen öğrenciler için yapılabilir düzeydedir. İnkılap Tarihi ve Atatürkçülük dersinde başarılı olabilmek için; ezberden çok yorumlama ve metni analiz etme becerilerini geliştirmek, olayların sebep-sonuç ilişkisini kavramak, sıklıkla sorulan ana temalar üzerinde durmak ve bol bol paragraf çözüm pratiği yapmak büyük önem taşımaktadır.
İngilizce: “Dikkatli okuyan öğrenci zorlanmadı”
Yabancı Diller Bölüm Başkanı Meltem Meto, soruların müfredata uygun olduğunu, dil bilgisi yerine okuma-anlama ve çıkarım yapma becerilerinin ön planda tutulduğunu vurguladı.
Sorular sadece dilbilgisi ölçen sorular değildir ezbere yönelik sorular da sorulmamıştır. Soruların geneli kelime bilgisiyle birlikte okuduğunu anlama ve doğru çıkarım yapma becerisini ölçen sorulardır. Bu seneki LGS sınavında İngilizce bölümünde 7 adet olumsuz köklü soru sorulmuştur. Bu sayı geçen senelere oranla yüksektir. Tablo sorularına bu sene LGS sınavda yer verilmemiştir. Ancak 1 adet harita görsel sorusu sorulmuştur. Haritayı doğru yorumlayan ve soruyu doğru anlayan öğrencilerin yapabileceği sorudur. Sınavda eleyici 1 adet soru bulunmaktadır. Soru kökünü dikkatli ve doğru okuyan ve ne demek istediğini doğru anlayan öğrencilerin kaçırmayacakları soru olacaktır.
Sınavda müfredat dışına çıkılmamış, zor bir sınav olmamıştır. Soruları dikkatli okuyan, hedef kelimelere çalışan, yönerge ve seçenekleri doğru okuyan öğrencilerin çok rahat yapabilecekleri sorulardır. LGS 2025’ün ezberci yaklaşım ile çözülemeyecek, dikkatli okuma, okuduğunu anlama ve bağ kurma becerileri gerektiren bir sınav olduğu yönündedir.
Din Kültürü: “Önceki yıllara göre daha kolaydı”
Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi Bölüm Başkanı Havva Küçükgüzel, 2025 LGS Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi soruları MEB müfredatına uygun olarak hazırlandığını dile getirdi. Önceki yıllara göre daha kolay seviyede sorulardan oluşmuştur. Daha çok yoruma dayalı sorulardır. Üç tane bilgiye dayalı soruya yer verilmiştir. Kader ve Kaza ünitesinden dört soru, zekat ve sadaka ünitesinden iki soru, Hz Muhammed in hayatından üç soru, Kuran’ın ana konulardan bir soru gelmiştir.