Ankara’da bisiklet kullanımı arttı

Bisiklet kullanımına olan farkındalığı artırmak için bir araya geldiklerini ifade eden Ankara Bisiklet ve Doğa Sevenleri Derneği Başkan Yardımcısı Murat Görücü ile Ankara’da bisiklete olan ilgiyi konuştuk. Ankara’da bisikletin ulaşım aracı olarak kullanılma oranının arttığını ifade eden Görücü, güvenli bisiklet sürüş alanı ve güvenli bisiklet park alanlarının artırılması gerektiğine dikkati çekti. Ankara Bisiklet ve Doğa Sevenleri Derneği Başkan Yardımcısı ve Ankara Kent Konseyi Bisiklet Meclisi Kurucu Üyesi Murat Görücü ile Ankara’da bisiklete olan ilgiyi ve bisiklet fiyatlarının ekonomiden nasıl etkilendiğini sorduk. Son süreçte bisiklet fiyatlarının yüksek oranda arttığına dikkati çeken Görücü, “Bir bisikletin fiyatının 10 bin liradan başladığını söylemek mümkün” dedi.
“OTOMOBİL FİYATLARI BİSİKLETE İLGİYİ ARTIRDI”Bisikleti hem çevreci hem ekonomik hem de sağlıklı bir ulaşım aracı olarak değerlendirebiliriz diyen Görücü sözlerini şöyle sürdürdü: “Bundan dolayı da özellikle son zamanda Ankara’da bisikletin ulaşım aracı olarak kullanılma oranı da arttı. Birçok bisikletli, motorlu bir ulaşım aracı kullanmak yerine bisikletini bunun için kullanıyor. Bisiklet kullanımını artıran en büyük etken ise otomobil ve motosiklet fiyatlarının artması oldu.”
“ANKARA’DA BİSİKLET YOLUNU ARTIRACAK BİR ÇALIŞMA YOK”Pandemi ile bisiklete olan önem artsa da pandemiden önce de bisiklet kullanan ve bisiklet sevdalısı birçok insanın olduğunu ifade eden Görücü şunları söyledi:“Bisiklete gönül vermiş insan her yerde bisiklete binilebilir. Ancak bisiklet yollarının yenilerinin yapılması ve sayılarının artması da gerekiyor. Hem yerel yönetimler hem de ilgili kamu kuruluşlarından biz de Ankara Bisiklet ve Doğa Sevenleri Derneği olarak Ankara’da bisiklet yollarının artmasını talep ediyoruz. Örneğin Ankara’da şu an için bisiklet yolunu artıracak ya da bir bisiklet yolu yapımı var diyemeyiz. Üstelik birçok yerel yönetimin programlarında bisiklet yoluna ilişkin projeler yer almasına rağmen ne yazık ki böyle bir çalışma yok. Bizim talebimiz ise bir an önce bisiklet yolunun artışını sağlayacak projeleri programlarına ve gündemlerine almaları olacaktır. Arttığı takdirde insanlar bisiklet yolunu gördükçe bisikleti daha çok kullanma yoluna gidecektir. Hatta güvenli bisiklet park alanları olduğu takdirde insanlar bisikletlerini nereye bağlayacaklarını düşünmeden istedikleri yere gidip bisikletlerini rahatlıkla bağlayacaklardır.”
“BİSİKLET ALIRKEN KREDİ KARTINA YAPILAN TAKSİT SAYISI ARTIRILMALI”Güvenli bisiklet yolu yapmanın maliyetli olmadığını ifade eden Görücü, “Tam tersi gayet uygun fiyatı olan bir inşaat faaliyettir. Buna ilişkin talebimizi de her platformda dile getiriyoruz. Üstelik bisiklet hem sürdürülebilir hem de erişilebilir bir araç. Herkes rahatlıkla bisiklet sahibi olabilir. En azından bir otomobil sahibi olmaktan daha kolay” dedi. “Ekonomide yaşananlar nasıl ki her ürünün fiyatını artırdıysa bisiklet fiyatlarını da o yönde artırdı” diyen Görücü konuşmasında şunlara değindi: “Bunu da hesaba katınca bisiklet hem ulaşılabilir hem de ulaşılamaz bir özelliğe sahip oldu. Bununla birlikte sadece bisiklet değil kask, jant, iç dış lastik, bisiklet parçalarının fiyatları da ciddi anlamda arttı. Bu konuda da gerekli önlemlerin alınmasını talep ediyoruz. Bu konuya ilişkin ayrıca şöyle bir talebimiz de var; bisiklet ve bisiklet ekipmanı alındığı zaman kredi kartlarına taksit sayısının artırılması. Böyle olursa bisiklet daha kolay ulaşılabilir olur.”
“EN UCUZ BİSİKLET 10 BİN”Yeni bir bisiklet almanın maliyetine ilişkin konuşan Görücü, “Bir bisikletin fiyatının 10 bin liradan başladığını söylemek mümkün. Bisiklet almak isteyenlere de bisikleti niçin kullanacağını hesaba katması gerektiği uyarısında bulunmak istiyorum. Örneğin dağ sürüşünü çok fazla yapacaksa dağ bisikleti, şehir içinde bisiklet daha fazla kullanılacaksa şehir bisikleti daha uygun olacaktır. Bisikleti arabaya bağlayıp gidilen yerde sürülmek isteniyorsa bunun için de katlanır bisiklet daha kullanışlı olacaktır. Eğer profesyonel olarak kullanılacaksa yarış bisikleti alınmalıdır” diye konuştu. “FARK EDİLMEYE ÇALIŞIYORUZ”Trafikte bisiklet kullanırken bisikletlilerin kendilerini güvende hissetmediklerini belirten Görücü, “Çünkü bizim vücudumuz kaportamız, en küçük bir yaralanmada dahi hastaneye gitmek gerekiyor. Daha da kötüsü ölümlü sonuçlanabiliyor. Bundan dolayı motorlu ya da motorsuz trafikte araç kullanan herkesin bilinçli ve saygılı olması hem kendileri hem de çevreleri için önem arz etmektedir” ifadelerini kullandı.Görücü, özellikle gece sürüşlerinde reflektifli yelek giyme zorunluluğu, korna ve ışığın mutlaka olması gerektiğine vurgu yaparak şunları söyledi: “Biz bisikletliler olarak bu tür korunaklarla fark edilmeye çalışıyoruz. Fark edildiğimiz takdirde de olumsuz sonuçlarla karşılaşmayacağımızı düşünüyoruz. Bizim için özetle fren, lamba, korna ve akşam sürüşlerinde reflektifli yelek ile birlikte kask kullanımı büyük önem taşıyor. Çarpışma ya da yere düşme anında kafamızı ve kendimizi bu şekilde koruyabiliriz.”Görücü konuşmasını şöyle sürdürdü:“Bisiklet kullananlar olarak yolun sağından gidiyor olsak da araç kullananlar ya sağa dönerken ya da tali yoldan çıkarken bisikletlileri hiçbir şekilde görmüyor ve yolun sağından gittiğimiz halde araçlarını önümüze kırarak hayatımızı tehlikeye sokuyor. Kısaca bisikletli ölümlerin durmasını istiyoruz.”
“BİSİKLET DEMEK HAREKETLİ BİR YAŞAM DEMEK”Geçtiğimiz günlerde Avrupa Hareketlilik haftasının Ankara’da yapıldığını hatırlatan Görücü, “Yapılan etkinlikte insanlara yürümek, bisiklet binmek ve toplu taşımayı neredeyse hiç kullanmamak önerildi. Çünkü bisiklet demek hareketli bir yaşam demek. Bisiklet demek hem sağlıklı hem çevreci hem de ekonomik bir yaşam demektir. Eğer bisikleti tercih edersek hareketli yaşadığımız kadar Ankara gibi büyük şehirlerde hava kirliliğinin artmamasını da sağlarız. Bisiklet her açıdan çok önemli bir araç. Bu kadar güzelliği olan bir aracı kullanmamak bile bile kendimize zarar vermek demektir. Yerel yönetimlerin, ilgili bakanlıkların ve kamu kuruluşlarının teşvik edici söylemlerde bulunmaları gerekiyor. Onların yapacakları şey ise sıkça güvenli bisiklet sürüş alanı ve güvenlik bisiklet park alanı yapmak olacaktır. Bunlar olduğu takdirde bisiklet herkes için teşvik edici olacaktır ve birçok insan motorlu araç yerine bisikleti tercih edecektir” dedi. Görücü, “Biz bisikletçiler arabadan in bisiklete bin diyoruz” diyerek sözlerini sonlandırdı.