Görsel Gazetecilerin Artan Önemlerine Rağmen Neden Kadrolu Çalıştırılmıyorlar? (2)

Cumartesi günü bıraktığım yerden devam edeyim. Serbest çalışan görsel gazeteciler, küreselleşmiş ve 7 gün 24 saat devam eden haber koşturmacasında haber talebinden yararlanabilirler. Tek bir işverene bağlı kalmadan, son dakika haberlerine (Serbest çalışan bir gazetecinin çalışma bölgesinde ne kadar son dakika haberi yaşanabilir? Sorusunu da buraya bırakayım.) veya ortaya çıkan trendlere hızla uyum sağlayabilirler. Serbest çalışanlar genellikle protestolardan spor etkinliklerine kadar çeşitli olayları kapsayan, uzmanlıklarına ve uygunluklarına göre işe alınır. Bu esneklik hem gazetecinin daha fazla bağımsızlık kazanmasını sağlar (henüz bizim gibi serbest gazeteciliğin gelişmediği ülkeler için alınması gereken çok yol olsa da) hem de medya kuruluşunun uzun vadeli sözleşmelere bağlı kalmadan ihtiyaç duyduğunda yetenek kaynaklarını kullanabilmesine olanak tanır.Ancak, bu model görsel gazeteciler için mali istikrarsızlığa da yol açtı. Serbest çalışanlar genellikle piyasadaki duruma veya haberlerin doğasına bağlı olarak değişen iş fırsatlarıyla belirsiz bir gelirle karşı karşıya kaldı. Bazı yüksek profilli serbest çalışanlar büyük medya kuruluşlarından iyi maaşlı görevler alabilirken, birçok gazeteci, özellikle medya bütçelerinin dar olduğu bölgelerde, istikrarlı bir gelir elde etmekte zorlandı. Gazetecilik dünyasında ortaya çıkan bu “gig” (kısa süreli iş) ekonomisi, esnekliğin güvenlik pahasına geldiği daha geniş istihdam modellerindeki değişimleri yansıtmakta.Medya endüstrisinin dijital dönüşümü, görsel gazetecilerin nasıl istihdam edildiğini de etkiledi Geçmişte, haber odaları gazetecilerin, editörlerin ve fotoğrafçıların bir arada çalıştığı merkezi operasyonlar olarak işliyordu. Lakin, dijital medyanın yükselişiyle, birçok haber kuruluşu daha merkezi olmayan, uzaktan çalışma operasyonlarına geçti. Bu durum, medya kuruluşlarının tam zamanlı personele olan bağımlılıklarını azaltırken, küresel erişimlerini sürdürmelerine olanak tanıdı.Bu bağlamda, görsel gazeteciler genellikle multimedya projelerine katkıda bulunmak veya belirli görevleri kapsamak üzere ihtiyaç duyulduğunda işe alınır hale geldiler. Instagram, TikTok ve YouTube gibi sosyal medya platformlarının yükselişi, serbest çalışan görsel gazetecilerin çalışmalarını geleneksel medya kuruluşlarına ihtiyaç duymadan doğrudan izleyicilere ulaştırmaları için yeni fırsatlar yarasada yeterli gelir etmeleri maalesef ki mümkün olmadı. Geleneksel haber kuruluşları hala görsel gazetecilikte önemli bir rol oynamaya devam etse de artık tek “kapı bekçisi” değiller. Akıllı telefonlar ve uygun fiyatlı düzenleme araçları aracılığıyla haber demokratikleşmesi ve bağımsız platformların yaygınlaşması, medya dünyasını yeniden şekillendirdi. Tam zamanlı görsel gazetecilik pozisyonları, giderek talep üzerine görsel haber üretilen ve merkezi olmayan bir habercilik dünyasında gereksiz veya modası geçmiş olarak gösterilmekte.Görsel gazeteciliğin dijital çağda artan önemine rağmen, ekonomik baskılar, serbest çalışma esnekliğinin bizim gibi serbest gazetecilik zemini olmayan ülkelerde çekiciymiş gibi gösterilme çabaları ve haber odalarının değişen yapısı, görsel gazeteciler için tam zamanlı pozisyonların eksikliğine katkıda bulunuyor. Dar bütçelerle faaliyet göstermekte inat eden medya kuruluşları, genellikle belirli projeler için serbest çalışan gazetecileri işe almanın, tam zamanlı personel çalıştırmaktan daha maliyet etkin olduğunu görmekte. Serbest çalışan gazeteciler, yaratıcı özgürlükten ve birden fazla kuruluşla çalışma olanağından faydalanırken, giderek daha rekabetçi hale gelen bu “gig” ekonomisinde mali güvensizlikle karşı karşıya.Dijital medya ve sosyal platformların yükselişi, görsel gazetecilerin geleneksel haber odalarından bağımsız çalışabilmelerine de olanak tanısa da haber kavramından uzaklaşmalarına neden oldu. Ne haber ne değil ayrımını yapmakta zorlanan bir nesil var karşımızda. Bu durum, hikâye anlatımı ve görünürlük için yeni fırsatlar sunsa da tam zamanlı istihdam yerine serbest çalışma eğilimini de sürdürmekte. Gelecekte, medya kuruluşları gelişmeye devam ettikçe, görsel gazetecilerin rolü merkezi olmaya devam edecek, ancak onların istihdam modeli, tam zamanlı pozisyonlar yerine serbest çalışmayı daha da çok tercih edeceklermiş gibi duruyor.