CHP’den Mamak Belediye Başkan aday adayı Dr. Metin Özaslan

CHP’den Mamak Belediye Başkan Aday Adayı olan Dr. Metin Özaslan, kendini ve yapmayı planladığı projelerini tanıttı. Dr. Metin Özaslan,  Şehircilik ve Yerel Kalkınma Uzmanı, DPT Uzmanı.   Ankara Kulübü Derneği Genel Başkanı. CHP’den Mamak Belediye Başkan Aday Adayı olan Dr. Metin Özaslan, gazetemiz Anayurt’a Mamak projelerini anlattı, seçmene mesajını verdi.
ÖZÜM SÖZÜM MAMAK1967 yılında Mamak Kayaş’ta doğdum. Baba tarafımdan Kayaşlı, Anne tarafımdan ise Kutludüğün’lüyüm. Kayaş’ta doğup büyüdüm. Kayaşlılar ve Kutludüğünlüler kadar çevredeki tüm köylerin, mahalle ve semtlerin insanları ile akrabalığım, arkadaşlığım var.
Çocukluğumdan itibaren gecekondulaşma ve çarpık kentleşme sürecini yakından izlediğim Mamak’ta, yöremize göç eden Kırıkkalelileri, Çorumluları, Yozgatlıları, Kırşehirlileri, Çankırılıları, Sivaslıları ve Anadolu’nun çeşitli illerinden gelen insanları yakından tanıdım, komşu olduk, hısım olduk ve hep birlikte Mamaklı olduk. İlçemizin güzellikleri yanında, acısını, sızısını, çilesini birlikte yaşadık.
EĞİTİM / AKADEMİK YAŞAMIMİlkokulu Yeşilbayır’daki Atlıoğlu İlkokulu’nda, ortaokulu TED Ankara Koleji’nde ve Kayaş Ortaokulu’nda, liseyi ise Kurtuluş Lisesi’nde tamamladım. Liseden sonra Orta Doğu Teknik Üniversitesi (ODTÜ) Sosyoloji Bölümünde üniversiteye başladım.1992 yılında mezuniyetim sonrasında Ankara Üniversitesi Dil Tarih Coğrafya Fakültesi (DTCF) Halkbilimi Bölümünde “Kentleşme, Kentlileşme ve Kent Kültürü” alanında Yüksek Lisans (Master), İngiltere’nin en saygın üniversitelerinden biri olan Nottingham Üniversitesi Kent Planlama Bölümünde “Yerel Kalkınma-Yeni Sanayi Odakları” alanında hazırladığım doktora tezimle Doktora (PhD) kariyerimi tamamladım. Ayrıca, bir müddet devam ettiğim ODTÜ-Kamu Yönetimi Bölümü yüksek lisans programı yanında bir diğer doktora çalışmamı Ankara Üniversitesi Siyasal Bilgiler Fakültesi (SBF) Kamu Yönetimi ve Siyaset Bilimi (Kent ve Çevre) Bölümünde sürdürdüm. Japonya, İngiltere, Almanya, Singapur, Güney Kore, Pakistan ve Fas gibi ülkelerde düzenlenen çeşitli mesleki ve akademik eğitim programlarına katıldım.
Ankara Üniversitesi’nde (DTCF-SBF) yarı-zamanlı öğretim görevlisi olarak kentleşme, yerel kalkınma, iktisadi ve sosyal kalkınma alanlarında lisans, yüksek lisans ve doktora dersleri verdim. DPT yayınları arasından çıkan kentsel ve bölgesel gelişme ile ilçelerin, illerin ve bölgelerin sosyo-ekonomik gelişmişlik endeksleri alanlarında kitaplarım ve çeşitli kitap ve dergilerde yayınlanan çok sayıda mesleki makalelerim bulunmaktadır. Ayrıca çok sayıda ulusal ve uluslar arası kongre ve sempozyumda konferanslar verdim, bildiriler sundum. İleri düzeyde İngilizce ve temel düzeyde Fransızca bilmekteyim.
BÜROKRATİK YAŞAMIM / DEVLET DENEYİMİMÜniversite mezuniyetimin hemen sonrasında o dönemler Türkiye’nin en önemli devlet kurumlarının başında gelen Devlet Planlama Teşkilatı’nın (DPT) 1992 yılında açtığı uzman yardımcılığı sınavına başvurdum. Tüm alanlarda sınav birincisi olarak 1993 yılında Devlet Planlama Teşkilatı’nda Uzman Yardımcısı olarak göreve başladım.
 1999 yılına “Yerel Gelişmede Kamu ve Kurumsal Yapı” konulu uzmanlık tezimle “Planlama Uzmanlığı”na atandım. DPT tarafından yapılan çeşitli kent ve bölgesel gelişme projelerinde koordinatör olarak görev aldım. Bölgesel Gelişme, İl Kalkınması, Kentleşme ve Yerel Kalkınma alanlarında ulusal ve uluslararası komisyonlarda Koordinatör veya Komisyon üyesi olarak görev aldım. DPT-Güneydoğu Anadolu Bölgesi Geçici Planlama Komitesi üyesi olarak bir süre Diyarbakır’da ve Güneydoğu Anadolu Bölgesi illerinde görev yaptım. Çok sayıda ulusal ve uluslararası çalışmada raportör, koordinatör ve editör olarak görev yaptım.
DPT, İçişleri Bakanlığı, Milli Güvenlik Akademisi ve Kalkınma Ajansları başta olmak üzere çeşitli kamu kurum ve kuruluşlarında çalışan kamu personeli ile başta Türk Cumhuriyetleri ve Ortadoğu ülkeleri olmak üzere yurtdışından ülkemize eğitim amacıyla gelen kamu personeline çok sayıda konferans ve seminerler verdim.
Devlet Planlama Teşkilatı kaldırıldıktan sonra 2018 yılında Kalkınma Bakanlığı’nda, peşi sıra Sanayi ve Teknoloji Bakanlığı (STB) bünyesinde kurulan Kalkınma Ajansları Genel Müdürlüğü’nde Sanayi ve Teknoloji Uzmanı olarak görev yaptım.
Ankara Üniversitesi Ankara Çalışmaları, Araştırma ve Uygulama Merkezi’nde (ANKAMER) Danışmanlık yanında, Ankara Kalkınma Kurulu Başkan Vekilliği ve Ankara Turizm ve Tanıtma Konseyi Üyeliği görevlerinde bulundum.
SİVİL TOPLUM YAŞAMIM2009 yılından bu yana “Ankara Kulübü Derneği Genel Başkanlığı” görevini sürdürmekteyim. Ankara’nın en köklü sivil temsilcisi olan ve Büyük Önder Mustafa Kemal Atatürk’ün talimatıyla 1925 yılında kurulan Ankara Kulübü Derneği, Cumhuriyetin ilk derneği olduğu gibi aynı zamanda ülkemizin sayılı kamu yararına çalışan derneklerinden biridir.
Bir diğer sivil toplum görevim ise “Ankara Enstitüsü Vakfı (AEV)” Başkanlığıdır. Sayın Murat Karayalçın’ın Ankara Büyük Şehir Belediye Başkanlığı döneminde kuruluşuna öncülük ettiği ve uzun yıllar Başkanlığını sürdürdüğü AEV’in Başkanlığını, 2015 yılından bu yana sürdürmekteyim.
Ankara Kulübü ve AEV yanında, ODTÜ Mezunlar Derneği, ODTÜ Türk Halk Bilimi Topluluğu (THBT) Mezunları Grubu, Türk Eğitim Derneği, Sosyoloji Derneği, Atatürkçü Düşünce Deneği ve İç Anadolu Kalkınma Birliği gibi sivil toplum kuruluşlarında da yönetici ve/ya üye olarak çeşitli görevlerde bulundum.
Mamak benim için arsa, parsel, rant, makam, mevki değildir… Mamak Benim ANA TOPRAĞIM, ATA TOPRAĞIMDIR!
Kentleşme, Yerel Kalkınma, Planlı Gelişme Bizim İşimiz… İŞİMİZİ YAPACAĞIZ!
NEDEN MAMAK BELEDİYE BAŞKANLIĞINA TALİBİMBenim anlayışımda siyaset, halka hizmeti esas alan kutsal bir görevdir, toplum yararına çalışmaktır. Aynı şekilde Mamak benim için arsa, parsel, rant, makam mevki değildir. Mamak benim için her şeyden önce Ana toprağımdır, Ata toprağımdır. Mamaklılar ise benim insanlarımdır: Ailem, akrabalarım, arkadaşlarım, dostlarım, komşularım, hemşerilerimdir.
Hem anne hem baba tarafından sevilen sayılan, dürüstlüğüyle tanınan yüzlerce yıllık Mamaklı ailelere mensubum. Mamak’ta insanların bize güveni tamdır ve bu güvene en küçük leke getirmeyeceğim bilinmektedir. Bizi “Mamağın Öz Evladı” olarak tanımlayanMamaklı hemşerilerimin teveccühü ile inşallah ilk Mamaklı belediye başkanı olacağım.
Benim en büyük mirasım Annemden, Babamdan, atalarımdan haramın zerresinin dahi boğazımdan geçirilmemiş olmasıdır. Çocuklarıma bırakacağım en büyük miras da kesinlikle bu olacaktır.
Mamaklıların içinden geldim. Mamak’ın yokluğunu, yoksulluğunu, ezilmişliğini, geri kalmışlığını iyi bilirim. Yazın tozunu, kışın çamurunu yaşadım.Tüm Mamaklılar gibi ayakları, elleri buz tutmuş halde tren istasyonlarında, otobüs dolmuş duraklarında çok bekledim.
Atatürkçü, Cumhuriyetçi, demokrat, yerli, Mamaklı kimliğimle; yerel kalkınma, planlama, stratejik yönetim, şehircilik ve yerel yönetim alanlarında uzmanlığımla; ulusal ve uluslararası proje üretme ve yönetme tecrübemle; Ankara’nın ve Mamak’ın temel sorunlarına ve çözümlerine hakimiyetimle; ilçemizin geçmişini ve bugününü bilme, geleceğini planlama, öngörme vizyonumla, kısaca tüm akademik, bürokratik, sivil toplum birikimimle Mamak ilçemizin geri kalmışlığına, yoksulluğuna, ihmal edilmişliğine dur demek için yola çıktım.
Geri Kalmışlık Kader Değildir! Yoksulluk Kader Değildir! İşsizlik Kader Değildir! MAMAK HAKKINI ALACAK!
MAMAK İLÇEMİZİN BİRİKEN SORUNLARIMamak,  Cumhuriyetin ilk yüzyılına Başkent Ankaramızın doğal güzelliklere ve tarihi değerlere sahip en güzel ilçesi olarak girdi. İlerleyen dönemlerde çarpık kentleşmenin, sahipsizliğin, ihmal edilmenin, bilgisizliğin ve kötü yönetimin sonucunda çirkinleşti, tüm doğal güzelliklerini, tarihi değerlerini ve kimliğini kaybetti, yığınla sorun biriktirdi, adeta sorunlar yumağı haline geldi.
Bırakın Başkent Ankaramızın metropoliten ilçesinde olması gereken yatırımları, 700 bin nüfuslu herhangi bir Anadolu şehrinde dahi çok sayıda olan kamu yatırımlarının hiçbiri Mamak’ta yapılmadı. Mamak öksüz kaldı, yetim kaldı, üvey evlat muamelesi gördü.
Devasa nüfusuna rağmen köy-şehir arasına sıkışmış, halk arasında gecekonduyla, çöplükle, hapishaneyle, kömür deposuyla anılan, “yatakhane şehir” olarak adlandırılan, günümüzde beton yığınlarından, üst üste binen apartman tarlalarından oluşan, hizmet alamayan, yokluğun, yoksulluğun, işsizliğin, toplumsal sorunların kol gezdiği bir Mamak.
Yaşam kalitesi yüksek bir kent için olmazsa olmazları olan derelerini, çaylarını, su kaynaklarını, siluetlerini, kanyonlarını, bağlarını bahçelerini özlerini, arkeolojik, etnoğrafik ve kültürel değerlerini, nitekim kimliğini kaybetmiş bir Mamak.
Ankara’nın doğusunda,“doğu gelişmez” anlayışıyla unutulmuş, ihmal edilmiş bir Mamak.  Sorunlar, dertler, yoklar yumağı bir Mamak. Tahammül edilemez ölçüde geri kalmışlık, yoksulluk, işsizlik sarmalına dolaşmış bir Mamak.  Yoksulluğun ürettiği sosyal sorunlarla, yüksek suç oranlarıyla, ilk ve orta okullarımız düzeyine inmiş uyuşturucu kullanımıyla boğuşan bir Mamak. Ülke ölçeğinde yapılan ekonomik ve sosyal gelişmişlik göstergelerinin tamamında altlarda gezinen bir Mamak. Kırsal kökenli yoğun iç ve dış göç alan; diğer yandan ilçe dışına göç ile yetişmiş beşeri sermayesini kaybeden bir Mamak. Belediye hizmetlerinin yetersiz kaldığı, çevre kirliliği, ulaşım, trafik, başıboş sokak hayvanları, bakımsız başıboş parklar gibi sorunların zirve yaptığı bir Mamak.  Ve daha niceleri. Sorunlar çok ama çözümü de var.
Oysa, “Şehirler Batı’ya gelişir” yargısı bir şehir hikayesidir. Şehirlerin hangi yöne gelişeceği planlanabilir, yönlendirilebilir, yönetilebilir. Şehirler, imarı, fiziki ve sosyal altyapısı, üretim altyapısı, kentsel yaşam kalitesi yüksek alanlara doğru gelişir. Bu özelliklere çekici faktörler denilir. Çekici faktörler ise öncelikle devletin ve yerel yönetimlerin rasyonel planlamaları ve yatırımları ile oluşturulur. Merkezi ve yerel yönetimlerin yatırım yapmadığı, yerel kaynakların akılcı kullanılmadığı bir yöre nasıl gelişsin ki?
STRATEJİK HEDEFLERİMCumhuriyetimizin ikinci yüzyılında Başkent Ankara’mızın yeniden en güzel, yaşam kalitesi yüksek, üretim altyapısı güçlü Mamak’ta yaşamaktan, Mamaklı olmaktan mutluluk duyan insanların yaşadığı bir Mamak hayal ediyorum. Güneşin doğudan yükseldiği gibi, kalkınma ve gelişmenin de Doğu’dan yani Mamak’tan yükseleceği günleri hayal ediyorum.
Neden olmasın. Bunlar hayal değil. Stratejik planlama perspektifi ile, kaynakları etkin ve verimli kullanarak, güneşin doğduğu gibi medeniyetin de doğduğu bir Mamak adım adım kurulabilir. Bunu Mamaklılar olarak hep birlikte gerçekleştirebiliriz.
Sanayide, Tarımda, Hizmetlerde… ÜRETEN ŞEHİR MAMAK!
Stratejik Hedef 1:
“ÜRETEN ŞEHİR MAMAK” KALKINMACI BELEDİYECİLİKGeri kalmışlıkla, yoksullukla, işsizlikle, toplumsal sorunlarla mücadele etmenin en kestirme ve ahlaki yolu; sanayide, tarımda ve hizmet sektörlerinde üretimden geçer. Üretim altyapısını planlamak ve kurmak ise öncelikle belediyenin işidir.
SANAYİDE ÜRETEN ŞEHİR MAMAKÜretimin lokomotifi sanayi sektörü olmadan kalkınma olmaz. Mamak’ta da sanayi olacak. Hem de çevreye zarar vermeden planlı, yüksek teknoloji ve yüksek katma değerli alanlarda. Bu kapsamda: Kızılcaköy Küçük Sanayi Sitesini (KSS) ve Lalahan Organize Sanayi Bölgesini (OSB) ivedilikle faaliyete geçireceğiz. Kamuya ait tesislerin ve özellikle Cumhuriyet dönemi başlarında olduğu gibi savunma sanayi yatırımlarının Mamak’ta kurulmasını sağlayacağız. Yüksek teknolojili üretime sahip yerli ve yabancı sanayi yatırımlarını ilçemize çekeceğiz. Mamak’ta yoğun işgücü havuzuna sahip mobilyacılık sektörü için yeni bir sanayi alanını, üniversiteler ve sanayi kuruluşlarımız ile işbirliği içinde Mamak Teknopark’ını kuracağız.  Sanayide yüksek katma değerli alanlarda üretimi ve çağımızın olmazsa olmazı dijital ekonomiye geçişi teşvik edeceğiz.
TARIMDA ÜRETEN ŞEHİR MAMAKHavasından suyundan, toprağından otundan. Elmadağ’ın kuzey eteklerindeki özel klima koşullarına sahip konumundan. Mamak bir zamanlar Ankara’nın ve hatta ülkemizin en lezzetli sütünü, yoğurdunu, ayranını, ıravağını, balını üreten ilçemizdi. Tabii ki ilçemizin bu özgünlüklerini yaşatıp, yaygınlaştıracağız. Günümüz dünyasında stratejik ölçekte önem kazanan tarımı ve hayvancılığı destekleyeceğiz. Bu kapsamda:Kutludüğün Yaylasında, Organize Hayvancılık Bölgesini (OHB) kuracağız.  Hayvancılık OHB içinde mezbaha ile Et ve Süt Entegre Tesislerini kuracağız. Süt, yoğurt, ayran, ıravak, ekmek, gözleme, bazlama, bal gibi Mamak tarımsal ürünlerimizi markalaştıracağız. Çiftçilerimize eğitim, kooperatifleşme, tohum, mazot, damızlık, kovan desteği sağlayacağız.
HİZMETLERDE ÜRETEN ŞEHİR MAMAKAna sektörler içinde en geniş alan hizmetler sektöründe. Ticaret, eğitim, sağlık, turizm, kültür, sanat, eğlence vb. hepsi bu sektörün içinde.  Tabii ki olmazsa olmazlarımızdan ve özelikle hizmetler sektörünün her kalemini güçlendireceğiz. Bu kapsamda: Mamak Üniversitesini kuracağız. İlçemizin arkeolojik, etnografik, tarihi ve kültürel zenginliklerini ortaya çıkararak ilçe turizmini geliştireceğiz ve birçok alanda müzeler açacağız. İlçemizin ilk otelini kuracağız.  Modern iş ve ticaret merkezleri kuracağız.  Kapalı pazar yerlerini yaygınlaştırıp, haftanın her günü kültür, sanat, spor ve sivil toplum etkinlikleri için etkin kullanımını sağlayacağız. Yılda iki defa olmak üzere 6 aylık alışveriş kampanyaları ile ticaret hayatını canlandıracağız.  Genelde kooperatifleşmeyi, özelde kadın kooperatiflerini yaygınlaştıracağız, kermes alanları kuracağız, evde üretimi destekleyeceğiz. Cadde düzenlemeleri ile geleneksel çarşılar kuracağız. İlçemizin beşeri sermayesini harekete geçireceğiz.
Stratejik Hedef 2
YAŞAM KALİTESİ YÜKSEK MAMAKŞehirlerin konforu, estetiği, doğa ile bütünleşikliği, yaşam kalitesinin yüksekliği, mutlu, huzurlu insanlar demektir. Yaşamak için tercih edilen bölge demektir. Yaşamın zenginleşmesi, mülklerin değer kazanması demektir. İlçemizin yaşam kalitesini yükseltmek stratejik önceliğimizdir. Bu kapsamda; Büyükşehir Belediyemiz ile işbirliği içinde Samsun Yolundan Mamak’a giriş hattını estetik bir anlayışla düzenleyeceğiz. Ağaçlandırma, yeşillendirme çalışmalarına hız verip, yeşil alanları ve rekreasyon alanlarını artıracağız. Gençler ve çocuklar için oyun, spor, kültür, sanat alanları kuracağız. Emekliler ve emektarlarımız için konforlu tesisler kuracağız.  Zaman ve para kaybına neden olan ilçe ulaşımına etkin çözümler getireceğiz. Her mahalleye bir anaokulu kuracağız. Her alanda sosyal, kültürel, sanat faaliyetlerini artıracağız. Mamak özelinde asfalt ve kaldırım sistemi geliştireceğiz. 1947 tarihli Mamakspor ve Kayaşspor gibi köklü spor kulüplerimiz için spor kompleksleri kuracağız. Mamak Şehir Hastanesinin kurulmasını sağlayacağız. Elmadağ eteklerindeki SöbüçimenYaylasında Sanatoryum Hastanesi kurulmasını sağlayacağız. Aile Sağlık Merkezlerini yaygınlaştıracağız. Meydanlarımızı ve büyük parklarımızı yaygınlaştıracağız. Biri Tuzluçayır-Natoyolu hattında diğeri Kayaş’ta iki büyük Kültür-Kongre Merkezi kuracağız. Fiziki altyapı eksikliklerini gidereceğiz.  Çevreye koku ve kirlilik saçan, sağlığa zararlı evsel ve sanayi atıklar taşıyan kanalizasyona dönüşmüş Hatip Çayını yeniden İlçemize kazandıracağız. Derslik, öğretmen, okul yetersizliklerini gidereceğiz.
Aşkla, Akılla, Bilgiyle, Bilimle, Planla, Projelerle, Doğru Yatırımlarla… ŞEHİRLER DOĞU’YA DA GELİŞİR… Mamak Hakkını Alacak!
Stratejik Hedef 3
PLANLI GELİŞEN MAMAKPlanlı gelişme temel önceliğimiz. Bu kapsamda; makro ölçekte, Mamak bütününde kent planlama, imar çalışmalarının rasyonalizasyonunu sağlayacağız (konut, sanayi, hizmet alanları, rekreasyon, sosyal tesisler, iş ve eğlence merkezleri). Hatip Çayı havzasında gelişigüzel yerlerde kurulan sanayi tesislerini alt ve üstyapılı planlı sanayi bölgelerine taşıyacağız. Gelişimi engelleyen, diğer iş ve yaşam alanlarını kısıtlayan, çevre tahribatı, hava kirliliği ve sağlık sorunları yaratan taş ocakları sorununu makul ölçülerde gidereceğiz (taş ocaklarının modernizasyonu). Tüm plan ve proje çalışmalarımızda ortak aklı harekete geçireceğiz, Mamaklılarla birlikte karar vereceğiz, her alanda Mamak ortak paydasını bulacağız.
Ötekimiz Yok! Olmadı! Olmayacak! BİR OLALIM, BİZ OLALIM, HEPİMİZ MAMAK OLALIM!
Stratejik Hedef 4
SOSYAL BÜTÜNLEŞME, YENİDEN MAMAK KİMLİĞİ, BİZ DUYGUSUMamak kimliğini yeniden inşa edeceğiz. Tarihi mekanları ayağa kaldırıp, Mamak’la özdeşleşmiş tarihi kişilerin isimlerini ve anılarını yaşatacağız. İlçemize özgü sosyal yardımlaşma ve dayanışma sistemi kuracağız. En az iki bölgede Mamak aşevleri kuracağız. Liseye ve üniversiteye hazırlık için eğitim merkezleri kuracağız. Emeklilerin tecrübelerinden yararlanacağız. Kutuplaştırmaya, ötekileştirmeye, bölmeye, ayrımcılığa son vereceğiz. İlçemizi barış, kardeşlik ve dayanışma şehri niteliğine kavuşturacağız.
Stratejik Hedef 5
IŞIKLARI SÖNMEYEN BELEDİYECİLİK: YEREL HİZMETLERDE KALİTEMamak Belediyesinin ışıkları sönmeyecek. Yorulmadan, usanmadan, sızlanmadan çalışacağız. Çünkü Mamak ilçemizin derdi çok. Biz ilçemizin  dertlerine talibiz. Ahlaklı, samimi, alçak gönüllü, demokrat, her kesimi kucaklayan, bütünleştiren, liyakatli ve kamu terbiyesine sahip kadrolarımızla Mamaklı hemşerilerimizin hizmetinde olacağız.